2SLGBTQIA+ Stories: An Adaptable Mini-Unit Plan for English or History Classrooms was first developed and piloted by The ArQuives in 2021 to support educators in incorporating queer and trans perspectives into Grade 9-12 English and History curricula. We understand that many teachers feel unsure about including 2SLGBTQIA+ topics in their lesson plans because they don’t think they know enough about queerness and transness and are worried will do the work “wrong.” Others aren’t sure how to address negative responses from colleagues, parents/caregivers, or community members.
To attend to these issues, we have developed two companion resources: Become 2SLGBTQIA+ Literate and 2SLGBTQIA+ School Advocacy: A Policy Resource. Become 2SLGBTQIA+ Literate is an accessible introduction to queer and trans histories in Canada, with a focus on (educational) activism. 2SLGBTQIA+ School Advocacy is an introduction to understanding and implementing policies on sexual orientation, gender identity, and gender expression in Canadian schools.
While these documents were developed for use in secondary schools in British Columbia, Manitoba, Ontario, and New Brunswick, they can be adapted for a number of other educational settings.
Les histoires 2SLGBTQIA+ a été développé et piloté par The ArQuives en 2021 pour aider les enseignants·es à incorporer des perspectives queer et trans dans les programmes d’anglais et d’histoire de la 9e à la 12e année. Nous comprenons que de nombreux·ses enseignants·es hésitent à inclure des sujets 2SLGBTQIA+ dans leurs plans de cours parce qu’iels ne pensent pas en savoir assez sur l’homosexualité et la transsexualité et craignent de faire “mal” le travail. D’autres ne savent pas comment réagir face aux réactions négatives de leurs collègues, des parents, des gardiens·ennes ou des membres de la communauté.
Pour répondre à ces questions, nous avons développé deux ressources complémentaires : S’instruire sur les questions 2SLGBTQIA+ et Guide des politiques d’éducation inclusives 2SLGBTQIA+. S’instruire sur les questions 2SLGBTQIA+ est une introduction accessible à l’histoire des personnes queers et des trans au Canada, qui met l’accent sur l’activisme (éducatif). Guide des politiques d’éducation inclusives 2SLGBTQIA+ est une introduction à la compréhension et à la mise en œuvre des politiques sur l’orientation sexuelle, l’identité de genre et l’expression de genre dans les écoles canadiennes.
Ces documents ont été élaborés pour être utilisés dans les écoles secondaires de la Colombie-Britannique, du Manitoba, de l’Ontario et du Nouveau-Brunswick, mais ils peuvent être adaptés à un certain nombre d’autres contextes éducatifs.
A Note on Language
The ArQuives is committed to preserving all aspects of LGBTQ2+ history in Canada. Given that language is a constantly evolving construct, many items in our collection may be considered offensive, inappropriate, or unacceptable by contemporary standards, or are explicitly racist, sexual, or violent in nature. As such, certain language and descriptions may not be appropriate for all readers.
Our mandate is to preserve the historical record; to correct or revise language and terminology through a 21st century lens would constitute an act of erasure. We have preserved the language of each individual artifact, as doing so reflects how LGBTQ2+ individuals and communities defined themselves, and provides uncensored depictions of challenging chapters in our history.
Some of the items included in this document use slurs for 2SLGBTQIA+ people. In some cases, these items exemplify the ways in which these slurs have been used against queer and trans people; in others, they exemplify the ways in which they have been reclaimed by these same communities. While these ideas are explicitly addressed in Lesson 3, you might want to include conversations about language throughout your lessons.
Note sur la langue
ArQuives s’engage à préserver tous les aspects de l’histoire des LGBTQ2+ au Canada. Le langage étant une construction en constante évolution, de nombreux documents de notre collection peuvent être considérés comme offensants, inappropriés ou inacceptables selon les normes contemporaines, ou sont explicitement de nature raciste, sexuelle ou violente. Ainsi, certains termes et certaines descriptions peuvent ne pas convenir à toustes les lecteurs·ices.
Notre mandat est de préserver les archives historiques ; corriger ou réviser le langage et la terminologie dans l’optique du XXIe siècle constituerait un acte d’effacement. Nous avons préservé le langage de chaque artefact, car il reflète la manière dont les individus et les communautés LGBTQ2+ se définissaient eux-mêmes, et fournit des descriptions non censurées de chapitres difficiles de notre histoire.
Certains des objets inclus dans ce document utilisent des insultes à l’égard des personnes LGBTQIA+. Dans certains cas, ces éléments illustrent la manière dont ces insultes ont été utilisées contre les personnes queer et trans ; dans d’autres, ils illustrent la manière dont elles ont été récupérées par ces mêmes communautés. Bien que ces idées soient explicitement abordées dans la leçon 3, vous pouvez inclure des conversations sur le langage tout au long de vos leçons.
Education Documents & Documents pédagogiques
Acknowledgments:
Curriculum Writer: Lindsay Cavanaugh
Archival Researchers: Lo Humeniuk & Nicole Gauthier
The ArQuives Pilot Project Design Lead: Deanna Bickford
The ArQuives Project Team Members: Deanna Bickford, Raegan Swanson, & Lucie Handley-Girard
Researchers for Pilot Project: Lindsay Valve & Lindsay Cavanaugh
Educator Contributors & Consultants: Jordan Applebaum, Arthur Burrows, Ian Duncan, Robert Durocher, Walter Cassidy, Kailey (Ky) Kawolics, Kelli Kraft, Mike Izzo, Marie Laing, Teukie Martin, Dr. Bishop Owis, Taylor Stocks, Sarah Wilson, & Dr. Jessica Wright
Graphic Design: Ryan White, R.G.D.
Remerciements:
Rédactrice du programme d’études : Lindsay Cavanaugh
Chercheurs·euses d’archives : Lo Humeniuk et Nicole Gauthier
Responsable de la conception du projet pilote ArQuives : Deanna Bickford
Les membres de l’équipe du projet ArQuives : Deanna Bickford, Raegan Swanson et Lucie Handley-Girard
Chercheuses pour le projet pilote : Lindsay Valve et Lindsay Cavanaugh
Collaborateurs·ices et consultants·es en éducation : Jordan Applebaum, Arthur Burrows, Ian Duncan, Robert Durocher, Walter Cassidy, Kailey (Ky) Kawolics, Kelli Kraft, Mike Izzo, Marie Laing, Teukie Martin, Dr. Bishop Owis, Taylor Stocks, Sarah Wilson, & Dr. Jessica Wright
Conception graphique : Ryan White, R.G.D.