2SLGBTQIA+ Stories: An Adaptable Mini-Unit Plan for English or History Classrooms was first developed and piloted by The ArQuives in 2021 to support educators in incorporating queer and trans perspectives into Grade 9-12 English and History curricula. We understand that many teachers feel unsure about including 2SLGBTQIA+ topics in their lesson plans because they don’t think they know enough about queerness and transness and are worried will do the work “wrong.” Others aren’t sure how to address negative responses from colleagues, parents/caregivers, or community members.Â
To attend to these issues, we have developed two companion resources: Become 2SLGBTQIA+ Literate and 2SLGBTQIA+ School Advocacy: A Policy Resource. Become 2SLGBTQIA+ Literate is an accessible introduction to queer and trans histories in Canada, with a focus on (educational) activism. 2SLGBTQIA+ School Advocacy is an introduction to understanding and implementing policies on sexual orientation, gender identity, and gender expression in Canadian schools.Â
While these documents were developed for use in secondary schools in British Columbia, Manitoba, Ontario, and New Brunswick, they can be adapted for a number of other educational settings.
Les histoires 2SLGBTQIA+ a Ă©tĂ© dĂ©veloppĂ© et pilotĂ© par The ArQuives en 2021 pour aider les enseignants·es Ă incorporer des perspectives queer et trans dans les programmes d’anglais et d’histoire de la 9e Ă la 12e annĂ©e. Nous comprenons que de nombreux·ses enseignants·es hĂ©sitent Ă inclure des sujets 2SLGBTQIA+ dans leurs plans de cours parce qu’iels ne pensent pas en savoir assez sur l’homosexualitĂ© et la transsexualitĂ© et craignent de faire “mal” le travail. D’autres ne savent pas comment rĂ©agir face aux rĂ©actions nĂ©gatives de leurs collègues, des parents, des gardiens·ennes ou des membres de la communautĂ©.
Pour rĂ©pondre Ă ces questions, nous avons dĂ©veloppĂ© deux ressources complĂ©mentaires : S’instruire sur les questions 2SLGBTQIA+ et Guide des politiques d’Ă©ducation inclusives 2SLGBTQIA+. S’instruire sur les questions 2SLGBTQIA+ est une introduction accessible Ă l’histoire des personnes queers et des trans au Canada, qui met l’accent sur l’activisme (Ă©ducatif). Guide des politiques d’Ă©ducation inclusives 2SLGBTQIA+ est une introduction Ă la comprĂ©hension et Ă la mise en Ĺ“uvre des politiques sur l’orientation sexuelle, l’identitĂ© de genre et l’expression de genre dans les Ă©coles canadiennes.
Ces documents ont Ă©tĂ© Ă©laborĂ©s pour ĂŞtre utilisĂ©s dans les Ă©coles secondaires de la Colombie-Britannique, du Manitoba, de l’Ontario et du Nouveau-Brunswick, mais ils peuvent ĂŞtre adaptĂ©s Ă un certain nombre d’autres contextes Ă©ducatifs.
A Note on Language
The ArQuives is committed to preserving all aspects of LGBTQ2+ history in Canada. Given that language is a constantly evolving construct, many items in our collection may be considered offensive, inappropriate, or unacceptable by contemporary standards, or are explicitly racist, sexual, or violent in nature. As such, certain language and descriptions may not be appropriate for all readers.
Our mandate is to preserve the historical record; to correct or revise language and terminology through a 21st century lens would constitute an act of erasure. We have preserved the language of each individual artifact, as doing so reflects how LGBTQ2+ individuals and communities defined themselves, and provides uncensored depictions of challenging chapters in our history.
Some of the items included in this document use slurs for 2SLGBTQIA+ people. In some cases, these items exemplify the ways in which these slurs have been used against queer and trans people; in others, they exemplify the ways in which they have been reclaimed by these same communities. While these ideas are explicitly addressed in Lesson 3, you might want to include conversations about language throughout your lessons.
Note sur la langue
ArQuives s’engage Ă prĂ©server tous les aspects de l’histoire des LGBTQ2+ au Canada. Le langage Ă©tant une construction en constante Ă©volution, de nombreux documents de notre collection peuvent ĂŞtre considĂ©rĂ©s comme offensants, inappropriĂ©s ou inacceptables selon les normes contemporaines, ou sont explicitement de nature raciste, sexuelle ou violente. Ainsi, certains termes et certaines descriptions peuvent ne pas convenir Ă toustes les lecteurs·ices.
Notre mandat est de prĂ©server les archives historiques ; corriger ou rĂ©viser le langage et la terminologie dans l’optique du XXIe siècle constituerait un acte d’effacement. Nous avons prĂ©servĂ© le langage de chaque artefact, car il reflète la manière dont les individus et les communautĂ©s LGBTQ2+ se dĂ©finissaient eux-mĂŞmes, et fournit des descriptions non censurĂ©es de chapitres difficiles de notre histoire.
Certains des objets inclus dans ce document utilisent des insultes Ă l’Ă©gard des personnes LGBTQIA+. Dans certains cas, ces Ă©lĂ©ments illustrent la manière dont ces insultes ont Ă©tĂ© utilisĂ©es contre les personnes queer et trans ; dans d’autres, ils illustrent la manière dont elles ont Ă©tĂ© rĂ©cupĂ©rĂ©es par ces mĂŞmes communautĂ©s. Bien que ces idĂ©es soient explicitement abordĂ©es dans la leçon 3, vous pouvez inclure des conversations sur le langage tout au long de vos leçons.
Education Documents & Documents pédagogiques
Acknowledgments:
Curriculum Writer: Lindsay Cavanaugh
Archival Researchers: Lo Humeniuk & Nicole Gauthier
The ArQuives Pilot Project Design Lead: Deanna Bickford
The ArQuives Project Team Members: Deanna Bickford, Raegan Swanson, & Lucie Handley-GirardÂ
Researchers for Pilot Project: Lindsay Valve & Lindsay Cavanaugh
Educator Contributors & Consultants: Jordan Applebaum, Arthur Burrows, Ian Duncan, Robert Durocher, Walter Cassidy, Kailey (Ky) Kawolics, Kelli Kraft, Mike Izzo, Marie Laing, Teukie Martin, Dr. Bishop Owis, Taylor Stocks, Sarah Wilson, & Dr. Jessica Wright
Graphic Design: Ryan White, R.G.D.
Remerciements:
RĂ©dactrice du programme d’Ă©tudes : Lindsay Cavanaugh
Chercheurs·euses d’archives : Lo Humeniuk et Nicole Gauthier
Responsable de la conception du projet pilote ArQuives : Deanna Bickford
Les membres de l’Ă©quipe du projet ArQuives : Deanna Bickford, Raegan Swanson et Lucie Handley-Girard
Chercheuses pour le projet pilote : Lindsay Valve et Lindsay Cavanaugh
Collaborateurs·ices et consultants·es en éducation : Jordan Applebaum, Arthur Burrows, Ian Duncan, Robert Durocher, Walter Cassidy, Kailey (Ky) Kawolics, Kelli Kraft, Mike Izzo, Marie Laing, Teukie Martin, Dr. Bishop Owis, Taylor Stocks, Sarah Wilson, & Dr. Jessica Wright
Conception graphique : Ryan White, R.G.D.